Samarbeta kring vägledning – utifrån elevernas behov

Hur kan lärare och studie- och yrkesvägledare arbeta tillsammans kring vägledningsuppdraget? Uppdraget är omfattande och behöver utgå från elevernas behov. I den här filmen får du exempel på hur samarbetet kan se ut.

Personal från Lerums vuxenutbildning berättar i filmen om hur de arbetar gemensamt för stötta sfi-elever språkligt, kunskapsmässigt och i grundläggande valkompetens. Det sker bland annat genom studie- och yrkesvägledningsinriktad undervisning.

Arbetssättet går att anpassa även till elever i grund- och gymnasieskolan. 

Studie och yrkesvägledning som hela skolans ansvar

Enligt skollagen har elever rätt till studie- och yrkesvägledning som utgår från individens behov. Skolan har ett viktigt uppdrag när det kommer till att stötta eleverna att göra välgrundade studie- och yrkesval. Skolverket har publicerat en exempelsamling där skolor och vuxenutbildningar berättar om hur lärare, med stöd av studie- och yrkesvägledare, integrerat studie- och yrkesvägledning på olika sätt i undervisningen. 
Klicka här för att läsa mer på skolverket.se.

Relaterat material

F?rel?sning
F?rel?sning

Webbinarium: Driving Range

Hur kan matematik g?ras mer verklighetsn?ra och meningsfull f?r elever? I G?tene kommun samarbetar skolan med n?ringslivet f?r att elever ska f? ?kad f?rst?else f?r hur matte kan anv?ndas i praktiken.

F?rel?sning
F?rel?sning

Webbinarium: Att g?ra demokrati

Demokratiska v?rderingar som grund f?r fullf?ljda studier. Om detta f?r du veta mer i avsnitt 11 av Samling, d?r Malin och Rasmus fr?n G?teborgsregionen ber?ttar hur arbete med demokrati och delaktighet kan st?rka ungas motivation och framtidstro.

Film

Webbinarium: Destination Gymnasiet?

95 % av eleverna n?r m?len efter att ha deltagit i Destination Gymnasiet ? en satsning f?r niondeklassare som k?mpar med matematik eller saknar betyg i ?mnet. Vad ligger bakom framg?ngen? Det f?r du svar p? i det h?r avsnittet av Samling fullf?ljda studier.