Rapportering till hemkommun
Att identifiera elever som riskerar att avbryta sina gymnasiestudier i tid är en viktig del i arbetet för fullföljda studier. Enligt skollagen är gymnasieskolans huvudman skyldig att skyndsamt informera elevens hemkommun om vissa händelser, till exempel studieavbrott eller omfattande frånvaro.
För att informationsöverföringen ska fungera i praktiken krävs ett systematiskt arbetssätt med fungerande rutiner.
Vad ska rapporteras och varför?
Enligt skollagen ska huvudman meddela hemkommunen när en elev:
avbryter sina studier
är frånvarande i betydande utsträckning (och utredning av frånvaro påbörjas)
riskerar att inte uppnå gymnasieexamen
inte bedöms kunna fullfölja utbildningen inom tre år
gör förändringar i sin studieplan som kan påverka möjligheten att fullfölja utbildningen
byter utbildning
Tydlig struktur för vem som gör vad
Inom ramen för projektet En skola för alla har Skaraborgs Kommunalförbund utvecklat en rutin för huvudmannens rapportering till elevens hemkommun. Rutinen används idag av samtliga 15 kommuner i Skaraborg samt de fristående gymnasieskolorna i regionen.
Rapporteringen sker digitalt genom en e-tjänst, vilket förenklar hanteringen och säkerställer att rätt information når fram i rätt tid. På så sätt skapas förutsättningar för att kommunens aktivitetsansvar (KAA) ska kunna agera tidigt och ge det stöd som behövs.
Mer information
Projektet En skola för alla hade den övergripande målsättningen att fler unga klarar sin utbildning, alternativt kommer i arbete och att färre hoppar av skolan. Projektet pågick från april 2017 till mars 2020 med finansiering av Europeiska socialfonden och medfinansiering av kommuner och förbund.
Skaraborgs Kommunalförbund var projektägare med Fyrbodals kommunalförbund, Sjuhärads kommunalförbund och Samordningsförbundet Väst som projektpartners samt 33 medverkande kommuner.
Relaterat material

Kunskap och Framtid f?rbereder ungdomar inf?r framtiden
Efter studenten st?r m?nga v?gar ?ppna. P? m?ssan Kunskap & Framtid kan ungdomar f? mer kunskap och f?rbereda sig p? de olika m?jligheter som finns efter gymnasiet. G?teborgsregionen har tagit fram ett metodmaterial som st?d.

St?rkt v?gledning f?r anpassad grundskola
Elever som g?r i anpassad grund- och gymnasieskola kan ha sv?rt att fullf?lja sina studier och etablera sig p? arbetsmarknaden. Det betyder att det ?r s?rskilt viktigt att dessa elever f?r v?gledning och information som ?r anpassad till deras f?ruts?ttningar. Nu har G?teborgsregionen tagit fram filmer och material f?r att hj?lpa eleverna att g?ra r?tt framtidsval.

Interaktiv utbildning om hedersf?rtryck
Mellan tradition och frihet ?r en utbildning om hedersrelaterat v?ld och f?rtryck som v?nder sig till personer inom skola och socialtj?nst. Utbildningen syftar till att skapa ?kad medvetenhet om ?mnet.