Samling: Att göra demokrati
Demokratiska värderingar som grund för fullföljda studier. Om detta får du veta mer i avsnitt 11 av Samling, där Malin och Rasmus från Göteborgsregionen berättar hur arbete med demokrati och delaktighet kan stärka ungas motivation och framtidstro.
I avsnittet delar de med sig av metoder som Demokratitorg och rollspel samt ger konkreta exempel på hur skolor kan arbeta med upplevelsebaserat lärande – där elevernas egna erfarenheter, åsikter och förslag blir en del av undervisningen.
Det handlar inte bara om att öva, utan om att faktiskt utöva demokrati. Genom att involvera eleverna i verkliga beslut och ge utrymme för deras röster, byggs både förtroende och ansvar – vilket i sin tur kan bidra till ökad närvaro, engagemang och en starkare känsla av sammanhang i skolan.
Reflektionsfrågor att samlas kring efter avsnittet
Hur arbetar du/ni i er roll/verksamhet idag med barn och ungas delaktighet?
- Vilka arbetssätt använder ni?
- Hur synliggörs ert arbete barn och ungas delaktighet och deras röster och vilka synliggörs det för?
Vad skulle kunna utvecklas i ert arbete med demokratiska rättigheter och delaktighet kopplat till barn och unga?
- Vilka nya metoder eller mötesplatser för inflytande och delaktighet hade ni velat testa?
- På vilka sätt tror ni det hade kunnat bidrar till motivation och ökad delaktighet?
Läs mer om de aktiviteter som presenteras i avsnittet:
Mer information
Webbinariet ingår i serien Samling fullföljda studier. Serien görs gemensamt av kommunalförbunden i Boråsregionen, Fyrbodal, Göteborgsregionen och Skaraborg inom ramen för Västra Götalandsregionens kraftsamling för fullföljda studier.