Metoder, fakta och forskning.

Kunskapsbanken

Kunskapsbanken är till för dig som jobbar verksamhetsnära med fullföljda studier inom exempelvis skola, hälso- och sjukvård eller socialtjänsten. Här hittar du lärande exempel, metodmaterial och fördjupande artiklar och filmer. Allt material utgår från aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Du kan filtrera utifrån ämnesområde och innehållstyp eller använda dig av sökrutan.

Kunskapsbanken

Kunskapsbanken är till för dig som jobbar verksamhetsnära med fullföljda studier inom exempelvis skola, hälso- och sjukvård eller socialtjänsten. Här hittar du lärande exempel, metodmaterial och fördjupande artiklar och filmer. Allt material utgår från aktuell forskning och beprövad erfarenhet. Du kan filtrera utifrån ämnesområde och innehållstyp eller använda dig av sökrutan.

Välj ämnesområden
Kategorier
Välj typ av innehåll
Etiketter
F?rel?sning
F?rel?sning

Webbinarium: Driving Range

Hur kan matematik g?ras mer verklighetsn?ra och meningsfull f?r elever? I G?tene kommun samarbetar skolan med n?ringslivet f?r att elever ska f? ?kad f?rst?else f?r hur matte kan anv?ndas i praktiken.

Artikel
Artikel

Prao v?cker framtidstro hos elever i anpassad grundskola

Under v?ren fick elever i ?rskurs nio p? Nordhemsskolan anpassad grundskola i G?teborg g?ra sin allra f?rsta prao. Under en vecka arbetade de p? olika butiker och fick prova flera olika arbetsuppgifter ? en upplevelse som v?ckte b?de stolthet och nya tankar om framtiden.

F?rel?sning
F?rel?sning

Webbinarium: Att g?ra demokrati

Demokratiska v?rderingar som grund f?r fullf?ljda studier. Om detta f?r du veta mer i avsnitt 11 av Samling, d?r Malin och Rasmus fr?n G?teborgsregionen ber?ttar hur arbete med demokrati och delaktighet kan st?rka ungas motivation och framtidstro.

Artikel
Artikel

Unga kulturutvecklare ger nya perspektiv

Genom arbetss?ttet Unga kulturutvecklare skapar kulturf?rvaltningen nya v?gar f?r ungas inflytande i regionens kulturliv. Ebba Kostmann ?r regionutvecklare och arbetar f?r att ungas perspektiv ska tas till vara i V?stra G?talandsregionens utvecklings- och beslutsprocesser.

Artikel
Artikel

Skolm?ltiden ? en outnyttjad pedagogisk resurs

Skolm?ltiden ?r mer ?n ett s?tt att ge elever energi. Den kan ocks? bidra till ?kad n?rvaro, trygghet och b?ttre studieresultat. Det vet Gunilla Martinsson, verksamhetsledare p? Skolmatsakademin, och Ann-Christin Pinola, rektor, som har l?ng erfarenhet av att utveckla skolm?ltider i V?stra G?taland.

Utforska ämnesområde

Rulla till toppen