Koll på läget: avsnitt 7

I poddserien Koll på läget får du möta personer från hela Sverige som har koll på läget inom fullföljda studier. I varje avsnitt bjuder läraren och utvecklingsledaren Henrik Krantz in forskare, författare och föreläsare till samtal om allt från samverkan till psykisk hälsa. Lyssna direkt här på sidan eller där du brukar lyssna på poddar.

"Vi har kommit längre när det gäller vuxnas arbetsmiljö än barns"

I det här avsnittet möter vi Sven Bölte, som är professor i barn och ungdomspsykiatrisk vetenskap vid Karolinska institutet och föreståndare för KIND. Samtalet kretsar bland annat kring Svens forskning kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och kring didaktiska, sociala och fysiska perspektiv på skolans lärmiljö. Är det ett paradigmskifte på gång när det kommer till synen på elever med inlärningsproblematik? Och varför har vi kommit så mycket längre när det gäller individuella anpassningar i vuxnas arbetsmiljö än i barnens?
Publicerad 21 juni 2023.

Relaterade poddar

Podd
Podd

Koll p? l?get: ”Unga vill att vi fr?gar”

I det h?r avsnittet tr?ffar vi Madeleine S?derberg, utvecklingsledare p? Myndigheten f?r ungdoms- och civilsamh?llesfr?gor (MUCF), om skolans roll i att st?dja unga som uts?tts f?r hedersrelaterat v?ld och f?rtryck, s?rskilt inom HBTQ+-gruppen.

Podd
Podd

Koll p? l?get: ”T?nk p? att alla erfarenheter finns i rummet”

I det h?r avsnittet m?ter vi Elin Johansson, projektledare p? RFSU G?teborg, och samtalar om antirasistisk sexualundervisning och dess betydelse f?r en trygg och inkluderande skolmilj?. Hon lyfter fram hur sexualundervisning kan st?rka elevers sj?lvk?nsla och skapa b?ttre f?ruts?ttningar f?r l?rande,

Podd
Podd

Koll p? l?get: ”Det ?r ingen som v?ljer att misslyckas i skolan”

I det h?r avsnittet tittar vi n?rmare p? utmaningar och l?sningar som r?r pojkars prestationer i skolan. Fredrik Zimmerman, fil.dr. inom barn- och ungdomsvetenskap, delar med sig av sina insikter och erfarenhet om varf?r pojkar tenderar att underprestera j?mf?rt med flickor i det akademiska systemet.