Rapport om skolsegregation
Vad är det som orsakar skolsegregation – och vad får den för konsekvenser? Den här rapporten ger en bild av skolsegregationen i Sverige och av vad som krävs för att motverka segregation och öka likvärdigheten i skolan.
Läs mer i sammanfattningen nedan eller klicka här för att ladda ner rapporten i sin helhet.
Rapporten i korthet
- Rapporten togs fram inom ramen för projektet Regionala bilder av segregation (Rebas). Projektet, som ägdes av Göteborgsregionen, pågick mellan maj 2021 och april 2022 och finansierades av Delegationen mot segregation (Delmos).
- I projektet ingick bland annat att verka kunskapshöjande och tvärsektoriellt i syfte att både undersöka och beskriva det regionala handlingsutrymmet för att motverka segregation. Detta skedde genom att ta fram regionala bilder med tillhörande analyser över segregationen i Göteborgsregionens kommuner.
- I denna rapport diskuteras både skolsegregationens orsaker och konsekvenser. Den innehåller även analyser av läget i Göteborgsregionen när det kommer till skolsegregationen.
- I rapporten beskrivs också viktiga faktorer för att motverka segregation och öka likvärdigheten i skolan. Dessa är hämtade från aktuell forskning, rapporter och intervjuer som genomförts inom ramen för projektet Rebas.
Vad är skolsegregation?
Segregation handlar om en rumslig uppdelning av människor utifrån exempelvis demografiska eller socioekonomiska tillhörigheter. Detta innebär bland annat en koncentration av människor med liknande bakgrund i exempelvis bostadsområden och i skolor.
Enligt Skolverket möts elever med olika bakgrund idag allt mer sällan i skolan. Elever har med andra ord blivit allt mer uppdelade mellan skolor. Detta sker samtidigt som skolans socioekonomiska elevsammansättning visat sig få allt större betydelse för elevers måluppfyllelse. Skillnaderna i betygsresultat har ökat de senaste åren.
Läs mer i Skolverkets rapport Familjebakgrundens betydelse för betygen har ökat (2018).
Relaterat material

Koll p? l?get: ?Vi har kommit l?ngre n?r det g?ller vuxnas arbetsmilj? ?n barns?
I det h?r avsnittet m?ter vi Sven B?lte, professor vid Karolinska institutet och f?rest?ndare f?r KIND. Samtalet kretsar kring Svens forskning kring neuropsykiatriska funktionsneds?ttningar och kring didaktiska, sociala och fysiska perspektiv p? skolans l?rmilj?.

Koll p? l?get: ”Samh?llet beh?ver lyssna lite mer p? unga”
Utbildning ?r en demokratifr?ga. Det s?ger Urban Strandberg, docent och universitetslektor i statsvetenskap p? G?teborgs Universitet. I det h?r avsnittet samtalar han med Henrik Krantz om varf?r samh?llet beh?ver bli b?ttre p? att ta in ungas perspektiv.

Koll p? l?get: ”Det blir mer l?ttpratat p? skolan”
I det h?r avsnittet pratar Henrik med Sofia Hammarstr?m som varit med och tagit fram metoden SEXIT. Metoden best?r bland annat av ett fr?geformul?r f?r att prata med unga om sexuell riskutsatthet och erfarenhet av v?ld.