Koll på läget: avsnitt 8

I poddserien Koll på läget får du möta personer från hela Sverige som har koll på läget inom fullföljda studier. I varje avsnitt bjuder läraren och utvecklingsledaren Henrik Krantz in forskare, författare och föreläsare till samtal om allt från samverkan till psykisk hälsa. Lyssna direkt här på sidan eller där du brukar lyssna på poddar.

"Det är en myt att unga gnäller för minsta lilla"

Det är många som pratar om ungas psykiska hälsa just nu – men vad säger egentligen de unga själva? I det här avsnittet tittar vi närmare på rapporten Att inte bara överleva utan att faktiskt också leva, som bygger på just ungas egna berättelser. Henrik bjuder in Victoria Carlsson Wahlgren från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor som är en av författarna till rapporten. Samtalet kretsar kring bland annat ungas upplevelser av press i skolan, oro för framtiden och jämförelsehets. Henrik och Victoria passar också på att avliva en av de största myterna kring ungas mående — nämligen den om att unga idag gnäller för minsta lilla.
Publicerad 19 oktober 2023.

Relaterade poddar

Podd
Podd

Koll p? l?get: ”Unga vill att vi fr?gar”

I det h?r avsnittet tr?ffar vi Madeleine S?derberg, utvecklingsledare p? Myndigheten f?r ungdoms- och civilsamh?llesfr?gor (MUCF), om skolans roll i att st?dja unga som uts?tts f?r hedersrelaterat v?ld och f?rtryck, s?rskilt inom HBTQ+-gruppen.

Podd
Podd

Koll p? l?get: ”T?nk p? att alla erfarenheter finns i rummet”

I det h?r avsnittet m?ter vi Elin Johansson, projektledare p? RFSU G?teborg, och samtalar om antirasistisk sexualundervisning och dess betydelse f?r en trygg och inkluderande skolmilj?. Hon lyfter fram hur sexualundervisning kan st?rka elevers sj?lvk?nsla och skapa b?ttre f?ruts?ttningar f?r l?rande,

Podd
Podd

Koll p? l?get: ”Det ?r ingen som v?ljer att misslyckas i skolan”

I det h?r avsnittet tittar vi n?rmare p? utmaningar och l?sningar som r?r pojkars prestationer i skolan. Fredrik Zimmerman, fil.dr. inom barn- och ungdomsvetenskap, delar med sig av sina insikter och erfarenhet om varf?r pojkar tenderar att underprestera j?mf?rt med flickor i det akademiska systemet.