Vikten av ett välgrundat gymnasieval

Ett välgrundat gymnasieval stärker ungas förutsättningar att fullfölja sina studier. Hur kan vi  arbeta tillsammans för att stärka ungas valkompetens – och deras framtidstro?

I den här filmen får du ta del av ett samtal mellan projektledare från Göteborgsregionen och personal från Vägledningscentrum Göteborg. Filmen innehåller bland annat praktiska exempel på hur man kan stärka samarbetet mellan lärare, rektorer, elevhälsoteam och studie- och yrkesvägledare. I filmen lyfts också vikten av att skapa en röd tråd genom årskurserna. Det kan bland annat handla om att börja prata om valstrategier, val och väljande så tidigt som i årskurs 5. 

Vad betyder valkompetens?

  • Valkompetens handlar om de olika förmågor och kunskaper som hjälper en individ att göra viktiga val. Det innefattar att på ett strukturerat sätt kunna samla och analysera information både om sig själv och om de val man står inför. I begreppet ingår också förmågan att ta och genomföra beslut och att hantera övergångar.
  • Valkompetens är något man behöver träna upp och därför behöver skolan börja jobba med frågan så tidigt som möjligt. 
  • En stark valkompetens är något man kan ha användning av många gånger i livet, även utanför studie- och yrkesval.

Läs mer

Skolverket har tagit fram ett stödmaterial kring valkompetens som riktar sig till elever, vårdnadshavare och personal.

Material 

Är du nyfiken på materialen som nämns i filmen? Använd länkarna nedan för att läsa mer:

Relaterat material

Metodmaterial
Metodmaterial

Stöd för arbetet med apl i gymnasiesärskolan

Unga med intellektuell funktionsnedsättning är en av de grupper som idag står längst från arbetsmarknaden. Syftet med det här materialet är att stötta gymnasiesärskolans arbete med apl så att fler elever kan närma sig ett arbetsmarknaden.

Rapport
Rapport

DISA-modellen stöttar unga vuxna till arbete eller studier

DISA är en verksamhet som stärker aktivitets- och arbetsförmågan hos unga vuxna med psykisk sjukdom och aktivitetsersättning. Målet är att deltagarna ska komma arbete eller studier – men också att de ska få ökad självkänsla.