Stöd för arbetet med apl i gymnasiesärskolan
Syftet med det här materialet är att stötta gymnasiesärskolans arbete med arbetsplatsförlagt lärande (apl) så att fler elever kan närma sig arbetsmarknaden.
Unga med intellektuell funktionsnedsättning är en av de grupper som står längst från arbetsmarknaden.
Apl och andra former av samverkan mellan skola och arbetsliv är viktiga verktyg för att framtidsrusta dessa individer.
Apl i gymnasiesärskolan
Apl är en förkortning av arbetsplatsförlagt lärande. Att vara ute på apl betyder att eleven lär sig yrkeskunskaper genom att praktiskt delta på en arbetsplats. Att vara en del av både arbetet och gemenskapen kan ge eleven kunskap och erfarenheter som inte går att lära sig i skolan.
Ibland är apl första gången eleven är på en arbetsplats utanför skolan. Därför blir apl ett bra tillfälle att lära sig mer om olika yrken och yrkeskultur och komma närmare en etablering på arbetsmarknaden. Ibland leder apl till att eleven får sommarjobb eller anställning.
Annan samverkan mellan skola och arbetsliv
En aktiv samverkan mellan skola och arbetsliv kan utöver apl innebära besök på gymnasiemässor, arbetsmarknadsmässor, studiebesök eller jobbskuggning. Tillsammans med apl kan denna typ av aktiviteter skapa en helhet för eleverna och ge dem möjlighet att lära sig mer om arbetslivets förväntningar och möjligheter.
Om stödmaterialet
- Materialet innehåller metoder, aktiviteter och tips på arbetssätt och är utformat av och för personal inom gymnasiesärskolan. Metodmaterialet har tagits fram och utvärderats inom ramen för det ESF-finansierade projektet GR Samsär.
- Flera av uppgifterna i stödmaterialet kan användas för att stödja förberedelser och uppföljning vid annan samverkan med arbetslivet för elever som går i gymnasiesärskolan.
- Materialet innehåller även underlag för utvärdering och uppföljning av apl-plats, checklista för arbetsmiljö, besöksrutiner med mera.
Målgrupp
Materialet är framtaget för att användas inom gymnasiesärskolans nationella program som del i arbetet inför, under och efter apl. Övningarna kan med fördel justeras och anpassas utifrån individer och gruppers behov.
Relaterat material
Samarbeta kring vägledning – utifrån elevernas behov
Vägledningsuppdraget är omfattande och behöver integreras i undervisningen. I den här filmen får du exempel på hur lärare och studie- och yrkesvägledare kan samarbeta kring vägledningsuppdraget.
Vikten av ett välgrundat gymnasieval
Vad innebär ett välgrundat gymnasieval? Hur kan vi stärka elevers valkompetens? Och hur hänger egentligen studie- och yrkesvägledning ihop med fullföljda studier?
DISA-modellen stöttar unga vuxna till arbete eller studier
DISA är en verksamhet som stärker aktivitets- och arbetsförmågan hos unga vuxna med psykisk sjukdom och aktivitetsersättning. Målet är att deltagarna ska komma arbete eller studier – men också att de ska få ökad självkänsla.