Stöd för arbetet med apl i anpassad gymnasieskola 

Syftet med det här materialet är att stötta anpassade gymnasieskolors arbete med arbetsplatsförlagt lärande (apl) så att fler elever kan närma sig arbetsmarknaden.  

Unga med intellektuell funktionsnedsättning är en av de grupper som står längst från arbetsmarknaden.

Apl och andra former av samverkan mellan skola och arbetsliv är viktiga verktyg för att framtidsrusta dessa individer.

Apl i anpassad gymnasieskola

Apl är en förkortning av arbetsplatsförlagt lärande. Att vara ute på apl betyder att eleven lär sig yrkeskunskaper genom att praktiskt delta på en arbetsplats. Att vara en del av både arbetet och gemenskapen kan ge eleven kunskap och erfarenheter som inte går att lära sig i skolan.

Ibland är apl första gången eleven är på en arbetsplats utanför skolan. Därför blir apl ett bra tillfälle att lära sig mer om olika yrken och yrkeskultur och komma närmare en etablering på arbetsmarknaden. Ibland leder apl till att eleven får sommarjobb eller anställning.

Annan samverkan mellan skola och arbetsliv

En aktiv samverkan mellan skola och arbetsliv kan utöver apl innebära besök på gymnasiemässor, arbetsmarknadsmässor, studiebesök eller jobbskuggning. Tillsammans med apl kan denna typ av aktiviteter skapa en helhet för eleverna och ge dem möjlighet att lära sig mer om arbetslivets förväntningar och möjligheter. 

Om stödmaterialet

  • Materialet innehåller metoder, aktiviteter och tips på arbetssätt och är utformat av och för personal inom anpassad gymnasieskola (tidigare gymnasiesärskolan). Metodmaterialet har tagits fram och utvärderats inom ramen för det ESF-finansierade projektet GR Samsär.
  • Flera av uppgifterna i stödmaterialet kan användas för att stödja förberedelser och uppföljning vid annan samverkan med arbetslivet för elever som går i anpassad gymnasieskola.
  • Materialet innehåller även underlag för utvärdering och uppföljning av apl-plats, checklista för arbetsmiljö, besöksrutiner med mera.

Målgrupp

Materialet är framtaget för att användas inom anpassade gymnasieskolans nationella program som del i arbetet inför, under och efter apl. Övningarna kan med fördel justeras och anpassas utifrån individer och gruppers behov.

Relaterat material

F?rel?sning
F?rel?sning

Webbinarium: Driving Range

Hur kan matematik g?ras mer verklighetsn?ra och meningsfull f?r elever? I G?tene kommun samarbetar skolan med n?ringslivet f?r att elever ska f? ?kad f?rst?else f?r hur matte kan anv?ndas i praktiken.

Artikel
Artikel

Prao v?cker framtidstro hos elever i anpassad grundskola

Under v?ren fick elever i ?rskurs nio p? Nordhemsskolan anpassad grundskola i G?teborg g?ra sin allra f?rsta prao. Under en vecka arbetade de p? olika butiker och fick prova flera olika arbetsuppgifter ? en upplevelse som v?ckte b?de stolthet och nya tankar om framtiden.

F?rel?sning
F?rel?sning

Webbinarium: Att g?ra demokrati

Demokratiska v?rderingar som grund f?r fullf?ljda studier. Om detta f?r du veta mer i avsnitt 11 av Samling, d?r Malin och Rasmus fr?n G?teborgsregionen ber?ttar hur arbete med demokrati och delaktighet kan st?rka ungas motivation och framtidstro.