Grundskolebetygens betydelse för resultaten i gymnasieskolan
Grundskolebetyg och programval är två av de faktorer som har störst påverkan på om eleven kommer att ta gymnasieexamen inom tre år. När det kommer till elever med lägre betyg är detta särskilt viktigt.
I denna studie undersöker Skolverket hur elevernas slutbetyg i grundskolan påverkar deras resultat i gymnasieskolan.
Sammanfattning
- Registerstudie som utgår från elever som slutförde årskurs 9 våren 2017 och påbörjade något av gymnasieskolans nationella program samma höst.
- Rapporten jämför elever med samma genomsnittliga betyg från grundskolan och undersöker andelen som tar examen efter tre år.
- Rapporten visar bland annat att fler elever från yrkesprogrammen tar examen jämfört med elever från de högskoleförberedande programmen.
- Rapporten presenterar även analyser kring hur elevers betyg i grundskoleämnen påverkar hur det går för dem på gymnasiet.
Relaterat material

Webbinarium: Att g?ra demokrati
Demokratiska v?rderingar som grund f?r fullf?ljda studier. Om detta f?r du veta mer i avsnitt 11 av Samling, d?r Malin och Rasmus fr?n G?teborgsregionen ber?ttar hur arbete med demokrati och delaktighet kan st?rka ungas motivation och framtidstro.

?Vi bem?ter inte elever som obeh?riga!?
Hur kan elever p? introduktionsprogrammen (IM) f? b?ttre m?jligheter att fullf?lja sina studier? Den fr?gan var i fokus n?r G?teborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional tr?ff inom projektet Fokus IM.

S? satsar Da Vinci-skolan i Ale p? trygghet och delaktighet
Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring n?rvarofr?gan. Genom projektet SAON ? Skolanknytning och n?rvaro ? har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? F?rb?ttrade skolresultat och h?gre trivsel.