Nationell kartläggning av elevfrånvaro
Skolverkets nationella rapport ger en bild av hur elevfrånvaron ser ut i grundskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. I rapporten finns även exempel på hur olika verksamheter arbetar för att främja närvaro och förebygga frånvaro.
Sammanfattning
- Kartläggningen av frånvaro har gjorts genom enkäter riktade till de obligatoriska skolformernas samt gymnasiesärskolans huvudmän.
- Dessa ombads rapportera summan av giltig och ogiltig frånvaro under höstterminerna 2019 och 2020.
- Rapporten en bild av den totala elevfrånvaron, alltså antalet ogiltigt frånvarande elever samt antalet elever som varit frånvarande totalt.
- Kartläggningen av frånvaro i gymnasiesärskola gjordes genom analyser av CSN:s statistik över inrapporterad ogiltig frånvaro.
Relaterat material

Skolm?ltiden ? en outnyttjad pedagogisk resurs
Skolm?ltiden ?r mer ?n ett s?tt att ge elever energi. Den kan ocks? bidra till ?kad n?rvaro, trygghet och b?ttre studieresultat. Det vet Gunilla Martinsson, verksamhetsledare p? Skolmatsakademin, och Ann-Christin Pinola, rektor, som har l?ng erfarenhet av att utveckla skolm?ltider i V?stra G?taland.

Rapportering till hemkommun
Inom ramen f?r projektet En skola f?r alla har Skaraborgs Kommunalf?rbund utvecklat en rutin f?r huvudmannens rapportering till elevens hemkommun. Rutinen anv?nds idag av samtliga 15 kommuner i Skaraborg samt de frist?ende gymnasieskolorna i regionen.

?r eleven i skolan? Film om n?rvaroarbetet i H?rryda kommun
G?teborgsregionens film ??r eleven i skolan? Organisera f?r ett systematiskt arbete med koll och uppf?ljning? visar hur H?rryda kommun arbetar med n?rvarorapportering och vilka effekter det f?r f?r eleverna.
