Interaktivt case om bemötande
Forskning visar att tillitsfulla relationer till skolpersonal kan öka elevers trygghet och motivation. I det här caset får du kliva in i rollen som lärare med uppgift att bemöta eleven Joel, vars skolfrånvaro börjat öka.
Så här spelar du
När du klickar på knappen nedan öppnas caset i en ny flik. När caset startat tar du del av en berättelse genom text, bild och ljud. Du tar dig framåt i berättelsen genom att göra olika val. Du kan spela ensam, tillsammans med kollegor eller som en del av ett större kompetensutvecklingssammanhang. Caset avslutas med ett antal frågor som kan användas som underlag för vidare diskussioner om övergångar.
Mer fakta
Interaktiva case är ett sätt att skapa förutsättningar för ett gemensamt lärande i arbetsgruppen. Diskussionerna som uppstår när gruppen tillsammans resonerar kring den fiktiva situationen i caset kan leda till ökad samsyn kring viktiga frågor i den egna verksamheten.
Case Joel har tagits fram av Göteborgsregionen i samarbete med lärare och personal från elevhälsoteam. Innehållet är baserat på verkliga händelser.
Relaterat material

Webbinarium: Att g?ra demokrati
Demokratiska v?rderingar som grund f?r fullf?ljda studier. Om detta f?r du veta mer i avsnitt 11 av Samling, d?r Malin och Rasmus fr?n G?teborgsregionen ber?ttar hur arbete med demokrati och delaktighet kan st?rka ungas motivation och framtidstro.

?Vi bem?ter inte elever som obeh?riga!?
Hur kan elever p? introduktionsprogrammen (IM) f? b?ttre m?jligheter att fullf?lja sina studier? Den fr?gan var i fokus n?r G?teborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional tr?ff inom projektet Fokus IM.

S? satsar Da Vinci-skolan i Ale p? trygghet och delaktighet
Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring n?rvarofr?gan. Genom projektet SAON ? Skolanknytning och n?rvaro ? har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? F?rb?ttrade skolresultat och h?gre trivsel.