Elever i särskolan: från utbildning till arbete 

Hur kan vi arbeta för att underlätta för unga med intellektuell funktionsnedsättning att etablera sig i arbetslivet? Det är en av frågorna som tas upp i denna rapport som sammanfattar följeforskningen av projektet GR Samsär.

Läs mer om projektet och följeforskningens resultat i sammanfattningen nedan eller ladda ner rapporten i sin helhet.

Rapporten i korthet

  • Projektet GR Samsär startade för att bidra till en mer inkluderande arbetsmarknad för unga med intellektuell funktionsnedsättning. Projektet har drivits av Göteborgsregionen i samverkan med gymnasiesärskolor i åtta kommuner och följeforskats av FoU i Väst. ESF delfinansierade projektet.
  •  Arbetsplatsförlagt lärande (apl) har varit ett viktigt fokus och man har inom ramen för projektet arbetat för att ge  skolpersonal, elever och arbetsplatser mer  stöd i arbetet inför, under och efter apl. Inom ramen för projektet utvecklades ett metodmaterial för gymnasiesärskolor och ett handledarmaterial för arbetsplatser.
  • Följeforskningen visar bland annat att metodmaterialet både speglar skolornas nuvarande arbetssätt och bidrar med pusselbitar som skolorna tidigare saknat. Materialet kan även tänkas bidra till mer likvärdighet i APL-arbetet mellan lärare och mellan skolor.
  • Projektet har också arbetat för att fler elever ska göra välgrundade val till gymnasiesärskolan. Detta har skett bland annat genom utvecklingen av en gymnasiemässa för elever som ska söka till gymnasiesärskolan Projektgruppen har även tagit fram stödmaterial för att underlätta elevernas gymnasieval och genomfört en förberedande workshop innan mässan. De nya arbetssätten planeras leva kvar även efter projektets slut

Relaterat material

Metodmaterial
Metodmaterial

EWS: System för tidig upptäckt

Praktiskt stödmaterial för kartläggning och analys av olika faktorer som påverkar elevers närvaro och skolanknytning. Materialet riktar sig till skolor och huvudmän.

Artikel
Artikel

Insatspyramiden

Skolans arbete för att fler elever ska fullfölja sina studier behöver ske på flera nivåer. Arbetet kan delas upp i främjande, förebyggande och åtgärdande insatser.