Koll på läget: avsnitt 11

I poddserien Koll på läget får du möta personer från hela Sverige som har koll på läget inom fullföljda studier. I varje avsnitt bjuder läraren och utvecklingsledaren Henrik Krantz in forskare, författare och föreläsare till samtal om allt från samverkan till psykisk hälsa. Lyssna direkt här på sidan eller där du brukar lyssna på poddar.

"13 år i ett sträck i skolan kan förmodligen inte passa alla"

I detta avsnitt träffar vi Martin Hugo, forskare och tidigare grundskollärare, som delar med sig av sina insikter om utbildning för marginaliserade elevgrupper. Martin tar upp vikten av att skapa en meningsfull och relevant skola för dessa elever och diskuterar hur relationell pedagogik kan bidra till att öka deras motivation och engagemang. Det blir även samtal om hur praktiska ämnen kan spela en nyckelroll i deras lärande och genom sin forskning och personliga erfarenheter ger Martin en värdefull inblick i hur en anpassad utbildningsmiljö kan göra stor skillnad för elever som annars riskerar att hamna utanför.
Publicerad 16 januari 2024.

Relaterat material

Podd
Podd

Koll p? l?get: ”Unga vill att vi fr?gar”

I det h?r avsnittet tr?ffar vi Madeleine S?derberg, utvecklingsledare p? Myndigheten f?r ungdoms- och civilsamh?llesfr?gor (MUCF), om skolans roll i att st?dja unga som uts?tts f?r hedersrelaterat v?ld och f?rtryck, s?rskilt inom HBTQ+-gruppen.

Podd
Podd

Koll p? l?get: ”T?nk p? att alla erfarenheter finns i rummet”

I det h?r avsnittet m?ter vi Elin Johansson, projektledare p? RFSU G?teborg, och samtalar om antirasistisk sexualundervisning och dess betydelse f?r en trygg och inkluderande skolmilj?. Hon lyfter fram hur sexualundervisning kan st?rka elevers sj?lvk?nsla och skapa b?ttre f?ruts?ttningar f?r l?rande,

Podd
Podd

Koll p? l?get: ”Det ?r ingen som v?ljer att misslyckas i skolan”

I det h?r avsnittet tittar vi n?rmare p? utmaningar och l?sningar som r?r pojkars prestationer i skolan. Fredrik Zimmerman, fil.dr. inom barn- och ungdomsvetenskap, delar med sig av sina insikter och erfarenhet om varf?r pojkar tenderar att underprestera j?mf?rt med flickor i det akademiska systemet.