Motivation och framtidstro
För att skolan ska kännas meningsfull är det viktigt att barn och unga kan se hur det som händer i skolan är relevant för livet utanför – och för framtiden. Det hänger ihop med motivationen för studier, anknytningen till skolan och tilltron till sig själv, samhället och framtiden.
Samarbeta kring vägledning – utifrån elevernas behov
Vägledningsuppdraget är omfattande och behöver integreras i undervisningen. I den här filmen får du exempel på hur lärare och studie-
Stöd för arbetet med apl i gymnasiesärskolan
Unga med intellektuell funktionsnedsättning är en av de grupper som idag står längst från arbetsmarknaden. Syftet med det här materialet
Vikten av ett välgrundat gymnasieval
Vad innebär ett välgrundat gymnasieval? Hur kan vi stärka elevers valkompetens? Och hur hänger egentligen studie- och yrkesvägledning ihop med
DISA-modellen stöttar unga vuxna till arbete eller studier
DISA är en verksamhet som stärker aktivitets- och arbetsförmågan hos unga vuxna med psykisk sjukdom och aktivitetsersättning. Målet är att
Elever i särskolan: från utbildning till arbete
Hur kan man underlätta för unga med intellektuell funktionsnedsättning som ska etablera sig i arbetslivet? Det är ämnet för denna
Rapport om skolsegregation
Den här rapporten ger en bild av skolsegregationen i Sverige och av vad som krävs för att motverka segregation och