Stödmaterial om prao i grundsärskolan
Det här materialet syftar till att stärka det systematiska arbetet med praktisk arbetslivsorientering. Övningarna i materialet är tänkta att genomföras tillsammans i kollegiet.
Erfarenhet och kunskap om arbetslivet förbereder eleven på vuxenlivet och underlättar övergången till gymnasiesärskolan. Genom samarbete och ökad förståelse för hur praktisk arbetslivsorientering kan ordnas kan fler elever få förutsättningar att ta del av en undervisning som förbereder dem inför framtida val.
Om materialet
Det här materialet består av en digital lärmodul med övningar och uppgifter som är tänkta att genomföras tillsammans i kollegiet.
Målgrupp
Materialet riktar sig till alla som arbetar med elever som under sin tid i grundsärskolan ska genomföra prao eller ta del av aktiviteter inom praktisk arbetslivsorientering.
Så här använder du stödmaterialet:
Lärmodulen är ett steg för steg-arbete med uppgifter som genomförs med kollegiet på skolan.
Det är viktigt att inkludera all personal som arbetar med eleverna.
Materialet kan arbetas med vid ett eller flera tillfällen. Arbetstiden är uppskattad till omkring fyra timmar.
- Den som leder arbetet behöver planera för hur arbetet ska läggas upp, hur grupper ska formas och hur dokumentation ska ske.
Relaterat material
Samarbeta kring vägledning – utifrån elevernas behov
Vägledningsuppdraget är omfattande och behöver integreras i undervisningen. I den här filmen får du exempel på hur lärare och studie- och yrkesvägledare kan samarbeta kring vägledningsuppdraget.
Stöd för arbetet med apl i gymnasiesärskolan
Unga med intellektuell funktionsnedsättning är en av de grupper som idag står längst från arbetsmarknaden. Syftet med det här materialet är att stötta gymnasiesärskolans arbete med apl så att fler elever kan närma sig ett arbetsmarknaden.
Vikten av ett välgrundat gymnasieval
Vad innebär ett välgrundat gymnasieval? Hur kan vi stärka elevers valkompetens? Och hur hänger egentligen studie- och yrkesvägledning ihop med fullföljda studier?