Samtalskarta som stärker samverkan
För att stärka ett samverkansarbete behöver vi ibland prata om hur och med vilka man samarbetar, inte bara om ämnet man samarbetar kring. En samtalskarta kan vara en bra utgångspunkt för att synliggöra samverkansprocesser och formerna för samarbete.
Samtalskartan bygger på olika modeller och teorier om samarbete. Den kan användas som underlag i enskilda möten eller som ett verktyg för större förändringsprocesser. Innehållet bygger på modeller och teorier om hur faser och roller som kan uppstå inom ramen för samarbete mellan olika personer och grupper.
 
															Mer information
Samtalskartan är en sammanfattning av flera olika modeller för processer och projekt. Den utgör ett diskussionsunderlag för att synliggöra ett projekt eller en process olika skeden och samverkansparternas olika roller.
Kartan har tagits fram av Göteborgsregionens avdelning för miljö- och samhällsbyggnad.
Relaterat material

Webbinarium: Driving Range
Hur kan matematik g?ras mer verklighetsn?ra och meningsfull f?r elever? I G?tene kommun samarbetar skolan med n?ringslivet f?r att elever ska f? ?kad f?rst?else f?r hur matte kan anv?ndas i praktiken.

Tillsammans backar vi upp alla barn i Dalsland – en satsning f?r barnets b?sta
I Dalsland p?g?r en stor samverkanssatsning f?r att ge barn och unga b?ttre f?ruts?ttningar att lyckas i livet. Genom modellen Backa barnet arbetar skola, socialtj?nst, v?rd och polis tillsammans ? tidigt och samordnat.

Skolm?ltiden ? en outnyttjad pedagogisk resurs
Skolm?ltiden ?r mer ?n ett s?tt att ge elever energi. Den kan ocks? bidra till ?kad n?rvaro, trygghet och b?ttre studieresultat. Det vet Gunilla Martinsson, verksamhetsledare p? Skolmatsakademin, och Ann-Christin Pinola, rektor, som har l?ng erfarenhet av att utveckla skolm?ltider i V?stra G?taland.

