Samverkan med individen i centrum
När olika förvaltningar och aktörer ska samverka är det viktigt att arbetet utgår från individens behov. Men hur fungerar det i praktiken?
I den här filmen samtalar Helene Pettersson från Ale kommun med Amir Fikic från Göteborgsregionen kring kommunens arbete inom ramen för utvecklingsprojektet InVux.
Filmen spelades in under konferensen Ingens ansvar eller allas ansvar i september 2022.
Mer information
Projektet InVux drevs av Göteborgsregionen mellan 2019 och 2020. Projektet verkade för att unga som är i riskzon för utanförskap ska stärka sin ställning på arbetsmarknaden och i samhället. I projektet deltog kommuner som arbetat med personer i åldrarna 15–24 och som riskerat att inte etablera sig på arbetsmarknaden.
InVux finansierades av Europeiska socialfonden (ESF).
Relaterat material

Webbinarium: Driving Range
Hur kan matematik g?ras mer verklighetsn?ra och meningsfull f?r elever? I G?tene kommun samarbetar skolan med n?ringslivet f?r att elever ska f? ?kad f?rst?else f?r hur matte kan anv?ndas i praktiken.

Tillsammans backar vi upp alla barn i Dalsland – en satsning f?r barnets b?sta
I Dalsland p?g?r en stor samverkanssatsning f?r att ge barn och unga b?ttre f?ruts?ttningar att lyckas i livet. Genom modellen Backa barnet arbetar skola, socialtj?nst, v?rd och polis tillsammans ? tidigt och samordnat.

Skolm?ltiden ? en outnyttjad pedagogisk resurs
Skolm?ltiden ?r mer ?n ett s?tt att ge elever energi. Den kan ocks? bidra till ?kad n?rvaro, trygghet och b?ttre studieresultat. Det vet Gunilla Martinsson, verksamhetsledare p? Skolmatsakademin, och Ann-Christin Pinola, rektor, som har l?ng erfarenhet av att utveckla skolm?ltider i V?stra G?taland.
