En film om skolanknytning
En stark skolanknytning spelar roll för att skapa rätt förutsättningar för elevers närvaro, utveckling och lärande. Den här filmen riktar sig till dig som arbetar med att kartlägga elevers och ungas behov, i syfte att främja fullföljda studier.
Om begreppet skolanknytning
Begreppet skolanknytning handlar om hur involverad eller distanserad en elev är i skolan och sitt skolarbete. Begreppet omfattar fyra dimensioner som alla påverkar elevers förutsättningar att fullfölja sina studier. Det handlar om beteendemässiga, akademiska, affektiva och kognitiva dimensioner. Inom forskningen finns ett antal indikatorer som kan användas för att utifrån dessa dimensioner undersöka elevers involvering och skolanknytning
Det systematiska arbetet med kartläggning och uppföljning av elevers situation sker ofta genom skolors early warning systems (EWS) Läs mer om EWS här.
Mer om Göteborgsregionens arbete med fullföljda studier
Göteborgsregionen har arbetat med området fullföljda studier sedan 2011. Idag sker arbetet på olika nivåer inom hela utbildningskedjan, från förskola till vuxenutbildning. Fokus ligger på att sprida kunskap och forskning samt att hitta nya ingångar i det förebyggande arbetet, tillsammans med skolorna. Läs mer här
Relaterat material

Webbinarium: Att g?ra demokrati
Demokratiska v?rderingar som grund f?r fullf?ljda studier. Om detta f?r du veta mer i avsnitt 11 av Samling, d?r Malin och Rasmus fr?n G?teborgsregionen ber?ttar hur arbete med demokrati och delaktighet kan st?rka ungas motivation och framtidstro.

?Vi bem?ter inte elever som obeh?riga!?
Hur kan elever p? introduktionsprogrammen (IM) f? b?ttre m?jligheter att fullf?lja sina studier? Den fr?gan var i fokus n?r G?teborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional tr?ff inom projektet Fokus IM.

S? satsar Da Vinci-skolan i Ale p? trygghet och delaktighet
Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring n?rvarofr?gan. Genom projektet SAON ? Skolanknytning och n?rvaro ? har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? F?rb?ttrade skolresultat och h?gre trivsel.