En film om skolanknytning
En stark skolanknytning spelar roll för att skapa rätt förutsättningar för elevers närvaro, utveckling och lärande. Den här filmen riktar sig till dig som arbetar med att kartlägga elevers och ungas behov, i syfte att främja fullföljda studier.
Om begreppet skolanknytning
Begreppet skolanknytning handlar om hur involverad eller distanserad en elev är i skolan och sitt skolarbete. Begreppet omfattar fyra dimensioner som alla påverkar elevers förutsättningar att fullfölja sina studier. Det handlar om beteendemässiga, akademiska, affektiva och kognitiva dimensioner. Inom forskningen finns ett antal indikatorer som kan användas för att utifrån dessa dimensioner undersöka elevers involvering och skolanknytning
Det systematiska arbetet med kartläggning och uppföljning av elevers situation sker ofta genom skolors early warning systems (EWS) Läs mer om EWS här.
Mer om Göteborgsregionens arbete med fullföljda studier
Göteborgsregionen har arbetat med området fullföljda studier sedan 2011. Idag sker arbetet på olika nivåer inom hela utbildningskedjan, från förskola till vuxenutbildning. Fokus ligger på att sprida kunskap och forskning samt att hitta nya ingångar i det förebyggande arbetet, tillsammans med skolorna. Läs mer här
Relaterat material
EWS: System för tidig upptäckt
Praktiskt stödmaterial för kartläggning och analys av olika faktorer som påverkar elevers närvaro och skolanknytning. Materialet riktar sig till skolor och huvudmän.
Interaktivt case om bemötande
Det här caset handlar om eleven Joel och riktar sig till personal i grund- och gymnasieskola. Caset är baserat på verkliga händelser och framtaget i samarbete med lärare och elevhälsoteam.
Grundskolebetygens betydelse för resultaten i gymnasieskolan
Grundskolebetyg och programval är två av de faktorer som har störst påverkan på för om eleven kommer att ta gymnasieexamen inom tre år. När det kommer till elever med lägre betyg är detta särskilt viktigt.