En film om skolanknytning

En stark skolanknytning spelar roll för att skapa rätt förutsättningar för elevers närvaro, utveckling och lärande.  Den här filmen riktar sig till dig som arbetar med att kartlägga elevers och ungas behov, i syfte att främja fullföljda studier.

Om begreppet skolanknytning

Begreppet skolanknytning handlar om hur involverad eller distanserad en elev är i skolan och sitt skolarbete. Begreppet omfattar fyra dimensioner som alla påverkar elevers förutsättningar att fullfölja sina studier.  Det handlar om beteendemässiga, akademiska, affektiva och kognitiva dimensioner. Inom forskningen finns ett antal indikatorer som kan användas för att utifrån dessa dimensioner undersöka elevers involvering och skolanknytning

Det systematiska arbetet med kartläggning och uppföljning av elevers situation sker ofta genom skolors early warning systems (EWS) Läs mer om EWS här.

Mer om Göteborgsregionens arbete med fullföljda studier

Göteborgsregionen har arbetat med området fullföljda studier sedan 2011. Idag sker arbetet  på olika nivåer inom hela utbildningskedjan, från förskola till vuxenutbildning. Fokus ligger på att sprida kunskap och forskning samt att hitta nya ingångar i det förebyggande arbetet, tillsammans med skolorna. Läs mer här

Relaterat material

F?rel?sning
F?rel?sning

Webbinarium: Att g?ra demokrati

Demokratiska v?rderingar som grund f?r fullf?ljda studier. Om detta f?r du veta mer i avsnitt 11 av Samling, d?r Malin och Rasmus fr?n G?teborgsregionen ber?ttar hur arbete med demokrati och delaktighet kan st?rka ungas motivation och framtidstro.

Artikel
Artikel

?Vi bem?ter inte elever som obeh?riga!?

Hur kan elever p? introduktionsprogrammen (IM) f? b?ttre m?jligheter att fullf?lja sina studier? Den fr?gan var i fokus n?r G?teborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional tr?ff inom projektet Fokus IM.

Artikel
Artikel

S? satsar Da Vinci-skolan i Ale p? trygghet och delaktighet

Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring n?rvarofr?gan. Genom projektet SAON ? Skolanknytning och n?rvaro ? har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? F?rb?ttrade skolresultat och h?gre trivsel.