Skolor berättar: så arbetar vi för fullföljda studier i praktiken 

I det här materialet berättar fem gymnasieskolor om sitt praktiska arbete med elever som av olika anledningar befunnit sig i riskzon för att avbryta sina studier.

Samtliga situationer och elevfall som beskrivs i materialet är hämtade från verkligheten. För att säkerställa elevernas anonymitet har materialet bearbetats. Skolorna som delar med sig av sitt arbete deltog under två års tid i utvecklingsprojektet Fullfölja studier GR som drevs av Göteborgsregionen. Klicka här för att läsa mer om projektet

Målgrupp

Materialet riktar sig till alla som i sin yrkesroll möter unga i riskzon för studieavbrott. 

Materialet innehåller:

  • Casebeskrivningar baserade på verkliga situationer 
  • Reflektioner utifrån forskning och styrdokument 
  • Generella rekommendationer för fortsatt arbete

Relaterat material

F?rel?sning
F?rel?sning

Webbinarium: Att g?ra demokrati

Demokratiska v?rderingar som grund f?r fullf?ljda studier. Om detta f?r du veta mer i avsnitt 11 av Samling, d?r Malin och Rasmus fr?n G?teborgsregionen ber?ttar hur arbete med demokrati och delaktighet kan st?rka ungas motivation och framtidstro.

Artikel
Artikel

?Vi bem?ter inte elever som obeh?riga!?

Hur kan elever p? introduktionsprogrammen (IM) f? b?ttre m?jligheter att fullf?lja sina studier? Den fr?gan var i fokus n?r G?teborgsregionen den 5 maj samlade lokala processledare och projektmedarbetare till en regional tr?ff inom projektet Fokus IM.

Artikel
Artikel

S? satsar Da Vinci-skolan i Ale p? trygghet och delaktighet

Da Vinci-skolan i Ale har tagit ett helhetsgrepp kring n?rvarofr?gan. Genom projektet SAON ? Skolanknytning och n?rvaro ? har skolan arbetat systematiskt med att skapa trygghet, delaktighet och motivation hos eleverna. Resultatet? F?rb?ttrade skolresultat och h?gre trivsel.